תחלואה כפולה

אומרים שאצל אדם עם הפרעות נפשיות והתמכרות לחומרים נרקוטיים ניתן למצוא תחלואה כפולה. זה מאתגר לאבחן ולטפל בתחלואה הכפולה שכן תסמיני ההתמכרות והמצב הנפשי לעיתים קרובות חופפים ומחמירים זה את זה. עם זאת, עם האבחון והטיפול הנכונים, הקיימים במרכז ניקה ישראל, גם אנשים עם תחלואה כפולה עשויים להחלים ולשפר את איכות חייהם.

מהי בעצם תחלואה כפולה?

כאשר אדם נאבק גם עם התמכרות לחומרים ממכרים וגם עם בעיות נפשיות, אומרים שהוא חווה תחלואה כפולה. כמעט 40% מהמתמכרים לסמים סובלים גם מהפרעה נפשית. התמכרות לחומרים מלווה לעיתים קרובות בבעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, הפרעה דו קוטבית והפרעת דחק פוסט טראומטית. אנשים עם תחלואה כפולה נוטים יותר לפתח התמכרות לסמים קשים, אך הם גם נוטים יותר לפתח התמכרות לאלכוהול, משככי כאבים או סמים "קלים" אחרים. אחת הבעיות המרכזיות היא שהתסמינים של כל מחלת נפש לעיתים קרובות חופפים ואף מחמירים את תסמיני ההתמכרות. התמכרות יכולה להתפתח אצל אנשים המשתמשים בחומרים, כגון אלכוהול או סמים, כדי להקל על הסימפטומים של הפרעות נפשיות כמו דיכאון. שימוש בסמים עלול להוביל גם לבעיות נפשיות, כמו דיכאון וחרדה.

טיפול בחולים עם מחלות נלוות

גישה הוליסטית משמשת בדרך כלל לטיפול בתחלואה כפולה, המשלבת טיפול הן בהתמכרות והן במחלת הנפש. הצוות הבינתחומי של מרכז ניקה ישראל כולל אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, כגון, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בעלי מומחיות בטיפול בהתמכרות כחלק מתוכנית הטיפול. הצוות יעבוד יחד כדי להתאים את הטיפול של המכור לדרישותיו הייחודיות ולמצב חייו. תוך התחשבות בדרישות הפיזיות, הרגשיות והחברתיות של המכור, הטיפול המשולב נועד לתת טיפול מקיף אך ממוקד מטרה.

ייתכן שיהיה צורך להעניק למטופלים עם תחלואה כפולה טיפול הכולל אשפוז מדי פעם כדי שיוכלו לקבל טיפול במסגרת המתאימה לצרכיהם. מי שבעיות בריאות הנפש או התמכרויותיהם התפתחו עד לנקודה שבה ההחלמה מצריכה השגחה צמודה עשויים להפיק תועלת רבה מטיפולים אלו. טיפול באשפוז יכול גם לספק סביבה בטוחה ותומכת עבור אלה הנוטים לחזור על בעיות עקב טריגרים או גורמים סביבתיים בביתם. אם זה נשמע לכם מוכר, אל תהססו ליצור קשר עם מרכז ניקה ישראל באופן מיידי.

אשפוזית תחלואה כפולה

אדם שאובחן עם מצב נפשי או רגשי ירוד ביחד עם התמכרות לחומרים נרקוטיים יכול להזדקק לשירותיה של אשפוזית תחלואה כפולה. אדם עם בעיות נפשיות רבות יכול, למשל, לסבול מדיכאון וחרדה כמו גם מהפרעת אכילה והפרעה טורדנית כפייתית במקביל לשימוש בסמים. מאחר שהמחלה כרוכה בכמה תסמינים המתרחשים בו-זמנית במוח האנושי, פסיכיאטרים המטפלים במטופלים מתקשים לעתים קרובות לקבוע אבחנה מדויקת. לפיכך, הגישה כרוכה בתשאול מקצועי של המטופל, סביבתו הקרובה ומשפחתו. יותר ויותר תסמינים הנחשפים עוזרים להגיע לאבחנה נכונה ולכוונן את הטיפול באופן המתאים. במרכז ניקה ישראל ניתן להתאים את הטיפול הרגשי והתרופתי המתאים לצרכים הספציפיים של המטופל.

אשפוזית תחלואה כפולה- מחלות נפש נפוצות לתחלואה כפולה

התמודדות עם מחלת נפש ארוכת טווח ושימוש בסמים או אלכוהול כדי להקל על הכאב הרגשי או להפחית את ההשפעות השליליות של התרופה, מצריך לא פעם פניה אל אשפוזית תחלואה כפולה.

מצבים פסיכוטיים של חרדה או הפרעות נפשיות אחרות שכיחים יותר בקרב אנשים המשתמשים בקנאביס באופן קבוע, גם אם הם עושים זאת רק מדי פעם. שימוש קבוע וכבד בקנאביס נקשר לעלייה בשכיחות של מחלות נפש. זוהי תחלואה כפולה בגלל השימוש התכוף בה והתלות הפסיכולוגית שהיא מולידה. כמו כן, לא ברור אם מחלות נפש קיימות מופעלות על ידי קנאביס או שהתרופה היא הגורם השורשי להן. שתי האפשרויות אפשריות. כרבע מהאנשים הנאבקים בהתמכרות סובלים גם מהפרעת קשב וריכוז. אנשים רבים עם הפרעת קשב וריכוז מתחילים להרגיש צורך בתרופות הרבה יותר מוקדם בחיים מאשר אלה ללא ההפרעה.

מהם מרכיבי הטיפול באבחנות כפולות?

חולים עם תחלואה כפולה מקבלים תוכניות טיפול אישיות המבוססות על הסימנים והתסמינים הספציפיים של מחלותיהם. לאחר ביצוע אבחון יסודי, הרופא המטפל עשוי לאפס את התסמינים הספציפיים של המטופל ולתת טיפול ממוקד. טיפול תרופתי, טיפול רגשי, תמיכה יומיומית וליווי ממומחה רלוונטי והפניה במידת הצורך לסיוע של אשפוזית תחלואה כפולה. השילוב של טיפול רגשי ורפואי יעיל למדי וברוב המקרים, מניב השפעות מהירות בפיקוח פסיכולוג או מומחה אחר בתחום בריאות הנפש. מצבי ההתנהגות של המטופלים מטופלים לעתים קרובות באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), המסייע לאדם לזהות דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים וללמד את המטופל להחליף אותם בחלופות מועילות ובריאות יותר. לקבלת מידע נוסף בנושא, ניתן ליצור קשר עם ניקה ישראל.